#TambiénLosHipsters, una genialitat de la comunicació política

Les campanyes electorals són un moment d’activitat frenètica, on cada partit té un pla definit i detallat per col·locar el seu missatge on més el pot beneficiar. No hi ha lloc per a la improvisació. Si hi ha errors solen ser perquè el guió estava mal traçat o perquè s’ha sortit del guió. El Partit Popular és una màquina electoral que, tot i el moment difícil en què es troba, és tan implacable com el que més i encerta molt més que no falla.

Avui el candidat-ombra dels conservadors, Mariano Rajoy, ha fet aquest tuit i el PP ha llançat el vídeo que hi ha més avall.

Ara mateix (són les 18.15h del 7 de desembre), #TambiénLosHipsters és el tercer Trending Topic a Espanya i en unes quatre hores han compartit el vídeo més de mitja dotzena d’amics meus de Facebook que no són votants del Partit Popular. Un vídeo amb humor, que és agradable de veure i que té una estètica prou atractiva per una part important de la població està corrent com la pólvora, per molt que la majoria de gent el difongui per fer broma.

Per comprendre per quin motiu llança aquest vídeo el PP hem de fixar-nos en dues coses 1) a qui va a adreçat? 2) per què interessa al Partit Popular adreçar-se a aquesta gent?

Víctor Lenore té un llibre que fa molt bona pinta i que encara no he llegit; es titula “Indies, hipsters y gafapastas”. En una entrevista a eldiario.es defineix en molt poques característiques com són els hipsters: joves, de classes mitjanes o mitjanes-altes, formats, consumistes i urbans. Són el perfil de votant que se li escapa al Partit Popular i que lluita per atreure.

El votants del Partit Popular són vells. La incidència del PP en els grups d’edat més joves és dramàtica, són quarta força –QUARTA!– en la franja d’edat de 18 a 44 anys. Els conservadors aguantaran bé en els grups de més edat, en les províncies rurals i en les zones on tenen més estructura, però això potser no dóna per seguir governant. Així doncs, els gurús del partit no perden el temps i van a pels joves i a per les classes mitjanes urbanes. Els partits nous han seduït el jovent i els nous votants i el PP ha deixat de ser l’única opció per a aquells que no volen votar esquerra, cal posar-se les piles.

Distribució de la intenció de vot+simpatia per grups d'edat segons l'últim CIS.

Distribució de la intenció de vot+simpatia per grups d’edat segons l’últim CIS.

El periodista Ignacio Escolar va fer un interessant article que es titulava “Por qué la vicepresidenta sale hasta en las farolas“. Allà, Escolar ve a explicar el mateix problema del PP per arribar al vot més jove i urbà, però partint d’un fet diferent, el protagonisme que se li està donant en campanya a la vicepresidenta Soraya Sáez de Santamaría.

En conclusió: el PP sap molt bé què fa i per què apel·la als hipsters. Fer-ne befa és difondre-ho i l’objectiu està ben traçat, és perfectament coherent amb els reptes de campanya dels populars. El Partit Popular té un problema amb els joves i a les grans ciutats, però farà el que faci falta per solucionar-lo. Només queda per veure què fan la resta de partits i la societat civil per donar-li la volta al missatge, per neutralitzar-lo o per fer-lo servir a favor seu. Alguns ja ho intenten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s