No hi ha temps que no torn: els filtres d’Internet, personalització o censura?

Abans de res, deixau-me que us avanci que la majoria del que llegireu avui està basat en una conferència d’Eli Pariser titulada Beware online “filter bubbles” o, traduït, Compte amb les bombolles de filtres a la xarxa, i que us recoman moltíssim que vegeu. Dit així sona complicat però no ho és tant. Del que realment parla Pariser és de la personalització de la xarxa, és a dir, del fet que un determinat servei d’Internet adopti una característiques o unes altres en funció de qui en fa ús. Si ho voleu veure clar, introduïu qualsevol cerca a Google, “Rússia” per exemple, des de dos ordinadors diferents i comparau els resultats. Segurament, apareixeran resultats de vols a Moscou si ho cercam des d’una agència de viatges i dades demogràfiques i orogràfiques sobre el país si ho cercam des de l’ordinador d’un estudiant de geografia, o notícies sobre els moviments de l’oposició contra Putin si ho fem des de l’ordinador de la redacció d’un periòdic. Tot d’una veureu que els resultats estan personalitzats, que s’adapten al que suposadament interessa a cada usuari.

Un altre exemple d’aquesta personalització el podreu trobar al vostre Facebook. Posem que tenim 800 amics, algú els ha vist mai tots al canal de notícies? És clar que no. Això és perquè la xarxa social té en compte amb qui interactuam més per mostrar-nos el que teòricament ens ha de parèixer més rellevant, calculant-ho tot mitjançant algoritmes.

I ara, una vegada que coneixem els fets, ens hem de demanar dues  coses: per què passa això i quines conseqüències té. El motiu de tota aquesta personalització és, com el de gairebé tot, econòmic. L’eficàcia de la publicitat depèn en bona mesura de que arribi al públic que més possibilitats té de ser un potencial consumidor o client d’allò que s’anuncia. La reflexió seria una cosa així: “si mostram a l’usuari allò que normalment cerca, li interessarà més, comprarà més i tendrem més ingressos per publicitat”. Ni més ni pus, així de fàcil.
Per altra banda, l’anàlisi de les conseqüències que la personalització pot tenir és una mica més complexa. Internet ha estat històricament concebut com un espai neutral, lliure. Des de l’excènctrica Declaració d’Independència del Ciberespai de John Perry Barlow el 1996, s’ha considerat vital la vital la neutralitat de la xarxa per a que aquesta fos una eina socialment útil. Així doncs, si el que fan aquests algoritmes responsables de la personalització d’Internet és adaptar-lo als gusts i desitjos de cadascú sense tan sols demanar-nos permís, no s’està traint aquesta neutralitat? És més, no s’està en certa manera censurant el contingut si s’ometen els resultats d’una cerca que un algoritme ha calculat que no ens interessen?

En definitiva, pens que aquesta personalització és moltes vegades útil, però perillosa si ens aïlla i fa que Internet deixi de ser una porta al món per a convertir-se en un món fet a mida i allunyat de la realitat. Necessitam, per tant, dues coses per solucionar aquest problema. D’una banda, les companyies ens haurien de permetre activar d’alguna manera un “mode neutral” que ens permetés navegar sense filtres. Seguidament, seria bo que poguéssim influir aquests algoritmes i atenuar el seu efecte de manera manual.

Baldament ara per ara sigui difícil que els usuaris canviem aquest fet i acabem amb la perversió que poden suposar els filtres d’Internet, el fet de que sapiguem que existeixen i com actuen ja és una passa endavant i, atenent al canvi constant del món en línia, no podem descartar la possibilitat de que aviat puguem tornar a gaudir d’un Internet més neutral i més útil. Haurem de treballar per aconseguir-ho.

Advertisements

One thought on “No hi ha temps que no torn: els filtres d’Internet, personalització o censura?

  1. notícia molt dolenta……

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s