No hi ha temps que no torn: primeres paraules

Sempre ve de gust que et cerquin. O més aviat podríem dir que ve de gust que et trobin. O tal vegada sigui cercar i trobar nosaltres mateixos, el que veritablement ens ompl. Tanmateix, l’equip de Bloko m’ha trobat. O jo els he trobat a ells, tant se val. Ara som aquí, insegur davant el teclat, intentant fer brollar qualque cosa que us faci ganes acabar de llegir fins al final. Som en Jaume Ribas, encantat de conèixer-vos.

No fa gaire, em varen dir que em donarien una secció i que digués el que volgués. Em va venir de nou, però hi vaig venir a bé. Es veu que algú va tenir la idea d’anar a encalçar un al·lot de sa Pobla que fa tot el que pot per treure 2n de batxillerat amb la millor nota possible i l’esperança d’entrar a periodisme. Un al·lotet que juga a bàsquet, que entrena un equip de menuts i que escriu sobre bàsquet (a Zona Rookie, us ho recoman). Un al·lotet que no fa tant va aplegar un grup de companys i varen muntar s’Eixam.cat (esper que el recordeu, perquè tristament ja no existeix). Un al·lotet que així mateix ja fa temps que té un bloc i hi posa qualque doi de tant en tant (entrau-hi, es diu Saltant la Línia). Un al·lotet que, si pot i té un moment, dóna una mà a la revista del seu institut (sembrat enmig de marjal, com una patatera més, l’heu de veure).

I res, “necessites un nom” em varen dir. De tot d’una no hi vaig caure, però resulta que volien un nom per a la secció, un nom que agrupàs tot el que jo aboqui aquí, setmana rere setmana. I què vaig fer? Per enfrontar-me a la falta de creativitat, vaig tirar del refranyer popular. Al final, vaig decantar-me per una dita que sempre m’ha agradat i que pot voler dir moltes coses, “No hi ha temps que no torn”. I és que tots projectam pel futur allò que ens evoca el passat. I si no, que li demanin al bisbe de Sant Sebastià i responsable de joventut de la Conferència Episcopal, monsenyor José Ignacio Munilla, qui recentment ha declarat que l’ateisme juvenil és una “emergència educativa” i que “Espanya necessita ser missionada”. A quina Espanya vol tornar aquest senyor? A mi em fa tota la pinta que alguns enyoren l’Espanya que descrivia Machado en el seu poema “España de charanga y pandereta”:

La España de charanga y pandereta,

cerrado y sacristía,

devota de Frascuelo y de María,

de espíritu burlón y de alma quieta,

[…]

I és que en el cap i a la fi, l’estat en què ens ha tocat viure té un problema molt més gran que la crisi, que l’atur, que Artur Mas, i que la incompetència de Rajoy: la vesa pròpia idiosincràsia, el seu propi tarannà. El fet de no haguem estat capaços de fer un país de ciutadans lliures i oberts de ment, que mirin més pel progrés de la societat i no per si mateixos. El fet de viure en una Espanya amb massa nostàlgics dels 40 anys més foscos de la seva història. I és que ja ho diu la dita, com un avís, “no hi ha temps que no torn”.

 

3 thoughts on “No hi ha temps que no torn: primeres paraules

  1. Ai, Jaume, he de reconèixer que les primeres línies d'egocentrisme (que volia ser humilitat, però egocentrisme al cap i a la fi) m'han desconcertat. Ja me veia llegint un article sencer d'enaltiment a la teva figura i a la pàtria poblera. Encara sort que has sabut donar un gir radical a l'article i parlar de temes d'interès general… Fora conya, estic content que per fi tenguis un espai propi en un diari condret, desig que sigui una experiència profitosa i puguem llegir textos sortits de la teva ploma (fora dobles sentits) setmanalment.

    Ja en respecte al tema que aquí es tracta, només volia comentar-te que, sense voler posar pegues al refrany popular, crec que per aquest cas ens val més una dita d'altres indrets que diu "los viejos rockeros nunca mueren". I és que aquesta Espanya d'avui, més que voler tornar a un temps passat que s'enyora, ens desvel·la que els qui mouen els fils avui són hereus directes dels que ho feren ahir, dels que moriren al llit i enterraren amb honors.

    Ben trobat, una aferrada.

  2. Pingback: No hi ha temps que no torn | No hi ha temps que no torn: anacronismes 2.0 | Bloko.info

Leave a Reply

